زبان و ادبیات فارسی

مطالب این وبلاگ بیشتر در مورد درس های زبان و ادبیات دوره ی دبیرستان است.مدیر وبلاگ تلاش دارد نمونه سوالات و برخی موضوعات درسی را برای استفاده دوست داران زبان و ادبیات فارسی در این وبلاگ قرار دهد.

زبان و ادبیات فارسی

مطالب این وبلاگ بیشتر در مورد درس های زبان و ادبیات دوره ی دبیرستان است.مدیر وبلاگ تلاش دارد نمونه سوالات و برخی موضوعات درسی را برای استفاده دوست داران زبان و ادبیات فارسی در این وبلاگ قرار دهد.

شرح کامل ادبیات فارسی سوم انسانی

  

شرح کامل ادبیات فارسی سوم  انسانی

درس اول/ ستایش خدا

1- به نام آن نگارگری که این جهان خاکی را با چهره ی زیبای فرشتگان به وجود آورد.

2- خداوندی که به علتی نیاز ندارد و علت العلل است و خداوندی که هیچ گونه سستی در جهان او وجود ندارد .

ادامه مطلب ...

نکته ها در تعیین تعداد تکواژ و واژه

  

قبل از هر چیز باید به این نکته توجّه کرد که تعیین تعداد هر چیز قابل شمارشی به دقّت و توجّه بسیار نیاز دارد چرا که چشم ما که یکی از مهمترین ابزار تعیین تعداد اشیا و یا موضوعات قابل شمارش است مرتکب خطا و اشتباه می¬شود پس بهتر است دقّت  بیشتری در تعیین تعداد تکواژها به کار گیریم ؛ امّا نکات قابل توجّه :

ادامه مطلب ...

واژگان دخیل - وام واژ ه های فرانسوی در زبان فارسی

 واژگان دخیل - وام واژ ه های فرانسوی در زبان فارسی

الف

ادکلن(eau de cologne)

اپل (épaule) به معنی شانه

اپیدمی (épidémie)

اتیکت (étiquette)

اشانتیون (échantillon) به معنی نمونه

ادامه مطلب ...

آرایه های ادبی - چند نکته ناگفته از کتاب آرایه‌های ادبی

 آرایه های ادبی - چند نکته ناگفته از کتاب آرایه‌های ادبی

دکتر هادی اکبر زاده

مدرس دانشگاه آزاد مشهد

 

هادی، روح‌الله، آرایه‌های ادبی (سال سوم آموزش متوسطه)، نظری (رشتة‌ ادبیات و علوم انسانی)،

شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران، 1389.

 این بیت لف و نشر ندارد

در خود‌آزمایی درس 24(لف و نشر) کتاب آرایه‌های ادبی (سال سوم آموزش متوسطه) آمده است: «در شعرها و عبارت‌های زیر، آرایة لف و نشر را بیابید و با نشان دادن لف‌ها و نشرها، نوع آن را تعیین کنید. در این تمرین بیتی از مولانا به صورت زیر آمده است:

ادامه مطلب ...

آرایه های ادبی - اسلوب معادله درکتاب درسی دوره متوسطه

 آرایه های ادبی - اسلوب معادله درکتاب درسی دوره متوسطه

اسلوب معادله .اصطلاحی است که برای اولین بار دکتر شفیعی کدکنی به کاربرده است ایشان می گویند:

به خاطراستفاده درسبک شناسی ان رابه عمد ساخته ام وهمچنین به خاطر اشتباه نشدن با ارسل المثل وهرنوع مصراع حکمت امیز دیگری که بتواند جای مثل را بگیرد ادامه مطلب ...